Leuk, sporten!

Sommige mensen zullen direct wegklikken bij het lezen van deze titel, maar het is waar. Ik hou van sporten. Ik vind het leuk. Dat heb ik altijd al gevonden, hoewel ik niet altijd aan sport heb gedaan. Ik schreef in mijn ochtendroutine al dat ik vaak sport, in dit artikel ga ik daar dieper op in.

Hoe vaak?

Op dit moment kom ik minstens vier en vaak vijf keer per week in de sportschool. Voor mij is elke (doordeweekse) dag gemakkelijker vol te houden dan twee of drie keer per week. Dat komt doordat het meer een gewoonte is. Ik hoef er ‘s morgens niet bij stil te staan of het een dag is dat ik naar de sportschool zou. Ik hoef ook niet na te denken over of ik zin heb of niet. Nee, ik ga gewoon. Zonder na te denken. Dat werkt voor mij het prettigst.

Gewrichten

Daarnaast heb ik artrose. Ik heb er weinig last van, maar dat komt voornamelijk doordat ik zoveel sport. Wanneer mijn spieren sterk genoeg zijn om mijn gewrichten te kunnen ondersteunen, dan heb ik minder pijn. Ik heb na het sporten natuurlijk wel spierpijn, maar gewrichtspijn heb ik vrijwel niet meer.

Stok achter de deur

Ik doe elke dag een groepsles. Dat betekent dat ik op een bepaalde tijd in de sportschool moet zijn en ook dat is een stok achter de deur. Daar komt nog bij dat drie dagen per week mijn vriendin ook komt sporten. Nog een stok! Als ik niet ga moet ik haar afzeggen, dus dat doe ik alleen als het echt niet anders kan (of als ik met mijn man op vrijdag in de stad ga koffiedrinken, dan soms ook).

Trainingen

Als ik vroeg genoeg ben, doe ik altijd mee met de buikspierentraining. Daarna ga ik dan de groepsles nog doen. Ik zou graag wat meer krachttraining gaan doen, maar dat durf ik nog niet zo goed. Ik heb wel een en ander uitgeprobeerd en uitleg gekregen van een lieve buurvrouw, maar toch. Het idee dat er alleen maar hele sterke krachtpatsers in dat krachthonk lopen en dat ik dat niet ben laat me nog niet zo los. Trainen op de normale apparaten vind ik niet leuk. Ik ben vrij klein en ik heb altijd het idee dat die apparaten veel te groot voor me zijn.

Krachttraining

Twee keer per week doe ik aan krachttraining in een groepsles. De les die ik doe is van Les Mills en heet bodypump. Dat vind ik leuk, maar ik krijg wel steeds last van mijn onderrug.  Op muziek doe je drie maanden elke keer dezelfde training. Je gebruikt daarbij een halterstang met gewichten en een step om op te liggen. Ik vind het een leuke training, maar door mijn rug kom ik er niet verder mee. Ik denk dat ik maar eens naar iets anders op zoek moet.

Cardio en zo

Twee keer per week doe ik een shape training, maar de ene shape is de andere niet. Bij shape ligt dat echt aan degene die voor de klas staat. Op dinsdag is de helft van de les aerobics met pasjes op de maat van de muziek en af en toe wat spierverstevigende oefeningen. De andere helft doen we dan oefeningen op een matje. Soms met attributen zoals dumbells of een elastiek, soms alleen met ons lichaamsgewicht. Deze les is erg goed voor je conditie.

De shape op woensdag lijkt op piloxing. Het is een combinatie van boksen, dans en staande pilatesoefeningen. Dit is denk ik de leukste les van de week. Ook deze les is vooral goed voor je uithoudingsvermogen. De instructrice is ontzettend positief en enthousiast, ik kom er altijd helemaal blij vandaan. En ook dat is belangrijk, als het leuk is wat je doet hou je het tenslotte langer vol. Dat geldt niet alleen voor sport, maar voor alles wat je doet.

Rekken en strekken

Als laatste doe ik een lesje bodybalance, ook van Les Mills. Dat is een samenvoeging van yoga, tai chi en pilates. Erg lekker om je lijf soepel te houden is dat. Helaas moet je in deze les wel veel op je handen en voeten staan en mijn polsen vinden het door de artrose toch echt niet fijn als ik veel op mijn handen steun. Deze les doe ik op vrijdag, de laatste sportschooldag van de week. Soms sla ik deze les weleens over en dan ga ik gezellig met mijn man koffiedrinken in de stad. Dat is ons equivalent van date night. Even samen echte kwaliteit-tijd zonder dat er nog vanalles wat moet roept en trekt. Er is niet altijd tijd voor en ook als die er wel is gaan we niet altijd. Dan ga ik gewoon sporten.

Ga jij ook naar de sportschool of doe je op een andere manier aan lichaamsbeweging? En gaat je dat makkelijk af of moet je jezelf er echt toe dwingen?

2 thoughts on “Leuk, sporten!

  1. Hi Marlies! Sinds twee weken ga ik naar fit20. Vanaf woensdag samen met mijn vriendin, waardoor het echt makkelijker vol te houden is. Zo goed dat je 5x in de week kan gaan!
    Groetjes Barbara

    1. Hoi Barbara, Wat leuk zeg! Ik had nog nooit gehoord van fit20 dus ik heb even gegoogeld wat het is. Het ziet er goed uit en inderdaad vrij makkelijk vol te houden als je samen gaat. Succes ermee en ik wil over een paar weken wel spierballen zien he?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox:

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close