Funxtion – functionele training

Al een tijdje was ik op zoek naar een vervanging voor een van de groepslessen die ik volgde. De les bodypump was leuk, maar ik kreeg er last van in mijn rug. En dan ga je vanzelf zo voorzichtig doen, dat je eigenlijk weinig aan zo’n les heb. Sinds een paar weken doe ik aan funxtion en dat bevalt me heel goed.

Funxtion

Ik heb inmiddels de funxtion lessen echt ontdekt. Het is een leuke, snelle training, met een half uurtje ben je weer klaar. Functionele training, dat is wat de funxtion les is.

Wat er zo functioneel aan is

In 30 minuten werk je jezelf in het zweet. Ik vind het heerlijk. Het is een circuittraining onder begeleiding van een instructeur. De groep deelnemers is altijd klein, zodat je ook echt goede begeleiding krijgt. Het is een training voor zowel conditie als kracht en je wordt echt gestimuleerd om alles uit jezelf te halen. Jong en oud, beginner of echte fitgirl, ik denk dat iedereen veel aan de trainingen heeft.

Circuittraining met attributen

Er worden bij de funxtionles verschillende attributen gebruikt. Niet elke les dezelfde, zodat je lichaam nooit ergens aan kan wennen. En gebruik je wel dezelfde spullen, dan doe je er vaak een andere oefening mee. Alleen de battle ropes, die komen vrijwel elke les terug. Ook doe je daar bijna altijd hetzelfde mee. In het geval van de battle ropes vind ik dat niet erg. Die oefeningen vind ik zo ontzettend zwaar dat mijn lijf er toch voorlopig niet aan gewend raakt.

Andere spullen die gebruikt worden zijn kettlebells, gym balls, core bags en speed ladders. De fitnessattributen zijn er in verschillende zwaartes, zodat je altijd je grenzen kan opzoeken.

Met een instructeur

In de sportschool waar ik naartoe ga doe je de lessen met een instructeur. Het is ook mogelijk om zelf te trainen, buiten de lestijden om. Je mag altijd zelf aan de slag in de funxtion ruimte. In verschillende andere sportscholen is de funxtion les digitaal. Je kijkt dan op een scherm naar wat je moet doen en een apparaat om je pols meet je waardes. Het voordeel van een instructeur is natuurlijk de begeleiding. Er staat iemand te kijken of je een oefening goed uitvoert en stuurt bij waar nodig. Dat voorkomt echt onnodige blessures. Daarnaast vind ik de motivatie prettig. Iemand die roept dat je nog heel even moet volhouden. Dat je er bijna bent. Dat geeft mij het zetje wat ik nodig heb om tot het uiterste te gaan.

Beter dan bodypump

Hoewel ik de bodypump lessen heerlijk vond, op die pijnlijke rug na, vind ik de funxtion lessen prettiger. Ik daag mezelf veel meer uit en mijn conditie en spieropbouw gaan met sprongen vooruit. Ik doe deze trainingen twee keer per week en ik denk dat dat ook voldoende is om vooruitgang te zien. Minder dan dat is beter dan niks, maar voegt denk ik niet echt veel toe. Niet alleen aan mijn lichaam merk ik dat de training goed voor me is, ook mentaal word ik er sterker van. Ik leer doorzetten, ik leer dat ik meer aankan dan ik denk en ik word steeds zelfverzekerder.

Heb jij de laatste tijd nog wat aan je sportroutine veranderd? Let je op variatie in je trainingen?

1 thought on “Funxtion – functionele training

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *